Yeni Medya ve İletişim Bölümü Yeni Kolektif Kitabını Çıkardı

Prof. Dr. Mehmet Gökhan Genel editörlüğünde hayata geçirilen Medya Emperyalizmi adlı kolektif kitap, Yeni Medya ve İletişim Bölümü öğretim elemanlarının katkılarıyla tamamlanarak raflarda yerini aldı.

Kitaptaki ilk makale Mehmet Gökhan Genel’e ait olup Medya Emperyalizmi, Şirketlerin İdeolojik Aygıtları (Şia) Ve Sömürü Stratejileri ismini taşı-maktadır. Çalışmada Medya emperyalizmi ile ilgili kavramsal çerçevenin sunulmasından sonra küresel nizamın en güçlü sö-mürü aracı olan medyanın ve ona yön veren, devletlerin rolünü çalan ve küresel çapta organize olan güçlü şirketlerin, “Şirketle-rin İdeolojik Aygıtları” kavramsallaştırması vasıtası ile insan ve toplum hayatını nasıl değiştirip şekillendirdiğini, hangi araçları kullandığını ve bu tehlikeye karşı nasıl bir strateji geliştirmek gerektiği üzerinde durulmuştur.

 

Dijital Platformlarda Kültü-rel Emperyalizm başlıklı makalede Esra Çizmeci Ümit, içinde yaşanılan Enformasyon Çağı’nda dijital platformların, kapitalist sistemin kâr getiren en büyük ürünleri haline geldiği gerçeğin-den hareketle batılı egemen güçlerin dışında kalan ülkelerin küresel pazarda ekonomik anlamda var olabilmeleri için plat-form emperyalizmine karşı mücadele etme gerekliliği üzerin-den yola çıkan çalışmada, literatürde bulunan görüşler doğrul-tusunda kültürel emperyalizm ve platform emperyalizmi kav-ramlarını tartışmaya açmıştır.

Jean Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı Bağlamında Sosyal Medyada Tüketim Üzerine Bir Değerlendirme başlıklı çalışma Demet Yalçın’a aittir. Çalışmada sosyal medya ağları ve bu ağlar üzerindeki tüketim olgusu, Baudrillard’ın tüketim toplumu düşüncesi ve Simülas-yon kuramı bağlamında ele alınarak, temsili bir değerlendirme yoluna gidilmiştir.

Tahsin Eren Sayar ise, Dijital Oyunlar Medya Emperyalizmi İlişkisi Üzerine Eleştirel Bir İnceleme konulu çalışma ile kitaba katkı sunmuştur. Çalışmada dijital oyunlar üzerinden kapitalist ve emperyalist politikaların top-lumlar üzerinde hangi kavramlar aracılığıyla ve ne şekilde his-settirildiği ile ortaya konuşu irdelenmiştir.

Hakan Yüksel de Medya Emperyalizminin Taşıyıcı Gücü Olarak Televizyon Dizileri “The Walking Dead” Örneği temalı çalışmayı kaleme almıştır. Yazar çalışmasında medya emperyalizminin televizyon dizileri üzerinden nasıl kurgulandığını örnek film üzerinden tartışmaya açmıştır. Emel Gözetlik ve Yavuz Küçükalkan’ın ortak çalışması olan Medya Emperyalizminin Aile Ekseninde Değerlendirilmesi isimli çalışmada sosyal medyanın toplumların en değerli kurumu olan aile üzerindeki olası etkileri üzerinde durulmuştur.

Yine ortak bir çalışma olarak Mehmet Ali Karaman ve Sibel Akova tarafından kaleme alınmış olan çalışmada Kültür emperyalizminin sosyal medyaya yansıması sorunsalı üzerine sorgulamaların yürütüldüğü Pandemi Sürecinin Bebek Patlaması (Baby Boomer) Kuşağına Mensup Bireylerin Anı Kaçırma Korkusu (FOMO) Olgusuna Etkisi başlığı ile sunulan çalışmada günümüzün güncel gerçeği olan Pandemi sürecinde medya emperyalizmi kuşaklar bağlamında mercek altına alın-mıştır. Bilhassa kuşaklar arasında “Bebek Patlaması” (Baby Boomer) kuşağının medya emperyalizminden en az etkilenen popülasyon olduğu iddialarına yanıt niteliğini haiz olan çalış-ma, ilgili iddianın antitezi olma özelliğini taşımaktadır.

Ceyda Tetik de Tüketim Toplumunda ‘Metalaşan’ Aşk: “Acer’in “Aşk İncelik İster” Halkla İlişkiler Kampanyasının Eleştirel Analizi başlıklı çalışmasında ‘aşk’ duygusunun kültür endüstri-si tarafından nasıl metalaştığını ve kültürel emperyalizmin et-kisiyle küresel pazarlama stratejileri kullanılarak nasıl sunul-duğunu halkla ilişkiler kampanyası üzerinden eleştirel söylem analiziyle tartışmıştır.

Banu Sayar ve Tahsin Eren Sayar’ın müşterek olarak ortaya koydukları Sosyal Medya Projesinden Dünya Fenomenliğine: K-Pop Fanlarının Motivasyonları Ve Parasosyal Etkileşimleri konulu inceleme küresel çaptaki bu hareketi anlama çabaları sonucunda hazırlanan bu çalışma, Kore Dalgası’nın en önemli unsurlarından biri olarak öne çıkan ve özellikle sosyal medyanın yükselişiyle birlikte geniş kitlelere ulaşan K-Pop fandomlarının bu şarkıları dinleme/izleme moti-vasyonlarını ve K-Pop idolleri ile aralarındaki parasosyal ilişki-yi ortaya koymayı amaçlamıştır.

Kitabımızın son çalışması ise yine ortak olarak üretilen bir makale olup Abdülhakim Bahadır DARI ve Mehmet Ozan GÜLADA tarafından kaleme alınan

Medya Emperyalizmi Bağlamında Nazi Almanyası İşgali Altındaki Sırbistan Medyası Üzerine İnceleme başlığını taşımaktadır. Çalışmada özetle Çalışmada İkinci Dünya Savaşı sırasında Nazi Almanyası’nın işgali altında bulunan Sırbistan özelinde Nazi Almanyası işgali altındaki ülkelerde “medya em-peryalizmi” bağlamında kitle iletişim araçlarının Nazilerin çı-karları doğrultusunda ne şekilde kullanıldığının ortaya konulması amaçlanmıştır.